I found an article on one Czech student server which adresses the issue of proper clothes at an oral exam. In the Czech Republic there is something like a custom to wear suit. But, and that was the point of the article, there is certain controversy about it. The author even says that the teacher did not allow him to sit for the exam (or even gave him "did not pass") because of wearing inproper clothes (something like a T-shirt with "Burn in hell" written on it).
I tried to argue that wearing a suit is something what does not decrease your freedom significantly but rather is a part of a big group of customs and values which to certain degree guarantee the we will not kill each other. Or in other words: this is one of the values which keeps the society a good place for living.
Na Academice se objevil clanek o tom, zda-li jit na vysokoskolskou zkousku v obleku, resp. jak vubec prijit oblecen. A jak hodnotit to, kdyz zkousejici zkouseneho vyhodi od zkousky treba pro jeho (")nevhodny(") odev.
Clanek neni nejak zasadne objevny, nicmene v diskusi par prispevku za precteni stoji. Podle nich na MFF UK nebo FJFI CVUT zkousejici dochazeji na zkousky obleceni lezerne, na matfyze i v trenkach (k tomu citat: "Jinak, na tu zkoušku se nemusíte oblíkat, teda voblíkněte se, ale ne jako že byste přišli v obleku." zdroj). Jeden z prispevatelu tvrdil, ze na VSB se vyzaduje slusne obleceni v predpisech, ale nenalezl jsem to.
Prijde mi, ze pokud to ma skola uvedeno primo v predpisech, tak asi neni co resit. Co ale jinak? Myslim, ze plati obecne pravidlo, ktere predpoklada, ze zkouska je v jistem smyslu zvlastni udalost, pro ktere se vyzaduje i lepsi obleceni. To je snad bezesporne (a zde nejsem priznivcem prilisne svobodomyslnosti, protoze ochrana, rekneme, tradic, mi prijde smyspluplna*).
Ale pak se muze stat, ze zkousejici vyhodi studenta od zkousky kvuli obleceni (studentovu, ne vyucujiciho). Myslim, ze s ohledem na predpisy (ktere zpravidla rikaji, ze zkouska overuje znalosti apod.), by to slo napadnout. Spis by me zajimalo, co by se stalo, kdyby takto vyhozeny student pak u jineho vyucujiciho odmitl byt prezkousen, kdyby vyucujici podle jeho nazoru nesplnoval vseobecne naroky.
Rozhodne by to stalo za pokus, jak by se k tomu postavilo vedeni te ktere skoly.
*Uvadim to sice v ramci hvezdicky, ale mozna, ze prave zde je jadro problemu. Pri obhajobe tradic a hodnot (nebo "hodnot", jak chcete), se lze jen tezko vyhnout pocitum, jakkoli se clovek snazi o racionalni argumenty. V tomto pripade bych rekl, ze tradice a ony zminovane hodnoty maji za ukol udrzovat spolecenskou strukturu (coz lze vylozit jak tak, ze to umoznuje "udrzet prave aktualni usporadani mezi vykoristovateli a vykoristovanymi", tak tak, ze to vice mene zarucuje, ze se vsichni nepovrazdi). Zcela pochopitelne je problematicke vymyslit univerzalni pravidlo, ktere by umoznilo rozhodnout, kde jde spis o pripad prvni ("vykoristovani"), a kdy spise o pripad druhy ("nepozabijeni se"). V konkretnim pripade mi vsak prijde, ze u obleku u zkousky o vykoristovani nejde (no, spise ne). O pozabijeni asi take spise ne (jakkoli obcas by zprovozeni ze sveta nektereho konkretniho vyucujiciho jiste bylo ku dobru sveta - to se ale muze tykat i studenty, jiste). Ale klicem k uvaze (jakkoli klicem pocitovym) je to, ze odstranovanim onech jednoduchych a zdanlive nevyznamnych pravidel a hodnot se otevira cesta k onem zavaznejsim.
Tak nevim, jestli se mi to podarilo vylozit srozumitelne (jak kdysi pravil jeden vyucujici).
10/12/2006
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment