5/22/2011

Nekolik clanku z Kavarny idnesu

Nekolik clanku z Kavarny idnesu (mimochodem prispevky z tohoto zdroje muzu jen doporucit - jsou delsi, nesnazi se o senzacnost a zpravidla je pisi vzdelani lidi s rozhledem).
  • Rozhovor s cleny tymu prof. Holeho. Zajimavy pohled ne fungujici skupinu lidi a velkou vedeckou osobnost. Vlastne se clovek nedozvi neco, co by nemohl predpokladat, ale myslim, ze cist o praci a pili, talentu a stesti s perfektnimi vysledky se hned tak neomrzi. Mimochodem, onehda jsem daval k dobru text Vojtecha Novotneho ohledne omezeni pracovni doby, ktere planuje Evropska unie - prof. Novotny ukazoval, jaky je to napriklad v oblasti vedy totalni nesmysl. Tezko k tomu dodat neco vice nez citat z clanku: "Musíte celý život studovat, učit se nové věci, psát články, přednášet, sledovat, co dělají ostatní týmy ve světě. Pracovní doba vám končí, když je hotový experiment, ne když je na hodinách 15.30. Zkuste se někdy přijít podívat, kolik oken v našem ústavu svítí každý den třeba v deset hodin večer nebo kolik lidí sem chodí pracovat o víkendech."
  • Pokus o analyzu ceskeho vysokeho skolstvi: nerekl bych, ze je to prevratny text, ale prinejmensim jedna vec se mi na nem libi. Totiz snaha o diferencovany pristup k potrebam, institucim a vysledkum. Mam totiz dojem, ze ve verejne diskusi se casto hleda jednotne reseni one-size-fits-all (vrcholem jsou pak politicke diskuse, kdy slevit jen trochu z vlastniho navrhu rovna se propadnuti hrdlem a zneucteni vlastni rodiny na pet generaci dopredu). Autor docela rozumne upozornuje na ruzne aspekty diferenciace, jakkoli jsou nektere zavery diskutabilni (ale ne nutne spatne): "Růst poptávky a nabídky sám o sobě úroveň vzdělání nesnižuje. Nároky na studenty nejsou automaticky nižší - jsou jen jiné, diferencovanější než dříve. Z různě orientovaných škol nikdy nedostaneme 'homogenní' výsledky."
  • A na zaver ze stejneho zdroje: portret Michaila Bulgakova a zejmena jeho Mistra a Marketky. Cetl jsem to kdysi, tusim, na gymnaziu. A nejak tusim, ze puvodni dojem se uz lehce vyparil a bylo by na miste si to precist znovu.
Takhle v nedelnim dopoledni si lze tezko predstavit neco lepsiho nez cteni prijemnych a nepovrchnich textu. Je to osvezujici.

No comments: